هلال دوستی


هلال دوستی


شیوع دیابت نوع 2 در میان نوجوانان به دلیل افزایش چاقی

سیدمحسن خوش‌نیت با بیان اینکه زمینه ابتلا به دیابت نوع یک معمولاً ارثی نیست، گفت: این نوع از دیابت معمولاً در اطفال و نوجوانان بروز می‌کند و کمتر در سنین بالاتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این نوع بیماری در زمان شروع، زیاد و حاد است، به طوری که فرد در عرض یک یا 2ماه دچار کثرت ادرار، عطش فراوان و کاهش وزن قابل توجه می‌شود؛ برای درمان این نوع از دیابت که 5 تا 10 درصد از موارد دیابت را شامل می‌شود، فقط انسولین تجویز می‌کنیم و دارو‌های خوراکی بی‌تأثیر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برای درمان، رژیم غذایی نیز به تنهایی مؤثر نیست، به دلیل آنکه این بیماری یک بیماری خودایمن است، سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌های سازنده انسولین فعال می‌شود و آن را تخریب می‌کند و در این حالت بدن نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین ترشح کند.

وی دلیل عمده این موضوع را ویروسی دانست و ادامه داد: معمولاً یک ویروس وارد بدن می‌شود و سیستم دفاعی بدن را به فعالیت غیر طبیعی وادار می‌کند تا علیه بافت‌ بدن، واکنش نشان بدهد.

خوش‌نیت به دیابت نوع دو اشاره کرد و گفت: در دیابت نوع دو که 90 درصد مبتلایان به دیابت از این نوع هستند، حداقل 80 درصد از مبتلایان به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند که دارای زمینه‌های ارثی در خانواده هستند.

وی این نوع دیابت را که شیوع آن نیز رو به افزایش است، دیابت خاموش دانست و افزود: این نوع دیابت روز به روز در جهان بیشتر می‌شود و حدود 3 میلیون نفر از مردم کشور ما نیز مبتلا به آن هستند، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا حدود 20 سال دیگر آمار مبتلایان در کشور به این بیماری 2 برابر می‌شود.

عضو پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در دیابت نوع دو، هم کاهش ترشح انسولین وجود دارد و هم مقاومت در برابر انسولین که در سلول‌های بدن به وجود می‌آید؛ این نوع دیابت در سنین بالای 30 سال دیده می‌شود ولی امروزه به دلیل افزایش چاقی در نوجوانان شیوع دیابت نوع 2در میان نوجوانان در جهان رو به افزایش است.

وی افزایش سن و وزن، بی‌تحرکی و استرس را از عوامل اصلی شیوع دیابت نوع دو دانست و تأکید کرد: این موارد از دلایل افزایش دیابت نوع دو در یک قرن گذشته است؛ زندگی کم تحرک باعث شیوع چاقی در جامعه شده است.

خوش نیت، تغییر سبک شیوه‌ زندگی روستایی به سبک زندگی جوامع شهری را رو به گسترش خواند و گفت: افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها این روند را تشدید می‌کند و باعث تغییر در شیوه‌های زندگی و فراوانی بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو می‌شود.

منبع:خبرآنلاین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->